|
enär man var van att finna runornas ljudvärde i
namnens begynnelseljud.
Emellertid saknas ingalunda urnordiska runstenar;
som icke se ut att hava något trolskt syfte. Dock
kan man ju icke veta, om icke en runinskrift, som
en efterlevande nämnde sig egna en avliden, i själva
verket avsåg att genom blotta anbringandet av
dessa runor göra den döde samma tjänst, som de
anförda förbannelserna åsyftat.
I samma blekingska trakt som Stentoften-stenen.
finnes den nästan samtidiga runstenen vid Istaby (1)
med inskriften:
AfatR hAriwulafa hAþuwulafR
hAeruwulafiR warAit runaR þAiAR.
»Efter Hariwulf skrev Haduwulf, son till
Heruwulf dessa runor.» Med A betecknas här en
annan ändring av den gamla j-runan än *, som med
betydelsen a trätt i stället och blott finnes i denna
inskrift. Ett par av personnamnen i denna inskrift
finnas ock på Stentoften-stenen och hava säkert
burits av en framstående släkts medlemmar. Deras
namn börja med samma ljud, liksom rimmet bildas
i den fornnordiska poesien.
Från 400- och 500-talet härröra emellertid de flesta
av de fåtaliga urnordiska runstenarna, och deras
inskrifters språk är vida ålderdomligare än de blekingska
från slutet av 600-talet, och deras runor äro
mest de samma som på Vadstena- brakteaten. Även
dessa inskrifter synas till innehållet, om ock kanske
(1) O. v. Friesen, Lister, och Listerby-stenarne
s. 28.
|
icke till syftet, vara främmande för all magisk verkan av runskriften.
Många av dessa inskrifter bestå endast av namn, t. ex. fino »Finna» och
saligastiR »Saligast» på Berga-stenen i Södermanland, nära Trosa, hariŋa
j 1eugaR »Haringe och Leug» på Skåäng-stenen i Vagnhärad sn, ej långt
därifrån, haukoþuR »Haukod» Vånga, Västergötland, skiþaleubaR
»Skinn-leub» på Skärkind- stenen i Östergötland; första leden av namnet
är ett binamn, som den nämnde burit på grund av något för honom
utmärkande, t. ex. att han drivit handel med pälsverk, som var en eftersökt
vara. (1) Binamnet är kanske bevarat i namnet på gården Skinnstad, c. 2.5 km.
från stenen. Det är svårt att veta, om dessa enstaka namn beteckna de
avlidne, åt vilka vården ägnats, eller de efterlevande, som rest stenen, ty
bådadera är tänkbart. Den urnordiska runstenen vid Kjolevig i Norge talar
för den förra uppfattningen. Dess inskrift är: hadulaikaR ek hagustadaR
hlaaiwido magu minino »Hadulaik. Jag Hagustald begrov min son». På denna sten
betecknas alltså den avlidne med ett ensamt namn och den efterlevande fadern
nämner sig särskilt. Så ock den urnordiska runstenen från Reistad, Norge:
iuþiŋaRik wakraR: unnam wraita »Juding. Jag Vakr företog ristningen».
Å andra sidan visar den urnordiska
(1) O, v Friesen, föredrag.
|
|